Strona 1 z 1

Przekręty w zarządzie głównym OSP RP

: pn 06 wrz 2010, 20:45
autor: Robert Wójcicki
Informuję

Prokuraturę Krajową o możliwości popełnienia przestępstwa przy organizacji wojewódzkich zawodów pożarniczych Ochotniczych Straży Pożarnych 2010, polegającym na złamaniu obowiązującego regulaminu zawodów pożarniczych Ochotniczych Straży Pożarnych, wywieraniu nacisków na zakup sprzętu sprzedawanego przez firmę PROTEKTA z siedzibą w Warszawie, ul. Foksal 18.

Uzasadnienie

Po zakończonych zawodach powiatowych Ochotniczych Straży Pożarnych, które odbyły się w roku 2009, zostały wyłonione drużyny do zawodów szczebla wojewódzkiego na rok 2010.

Zgodnie z obowiązującym regulaminem zawodów, dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych dopuszcza się motopompy produkcji Polskiej typu PO-3 oraz PO-5 o wydajności 800L/min.i ciśnieniu 8 bar; o wszelkich zmianach w regulaminie zawodów uczestnicy powinni być powiadomieni na 3 miesiące przed zawodami.

Zakwalifikowane jednostki poczyniły przygotowania polegające na zakupie odzieży, obuwia jak również naprawie sprzętu by spełnić wymagania regulaminowe.

Na tydzień przed wyznaczonymi terminami wojewódzkich zawodów Ochotniczych Straży Pożarnych, poinformowano o zakazie użycia w zawodach motopomp produkcji krajowej.

Część województw odbyła zawody używając motopomp przewidzianych regulaminem, to jest PO-3 oraz PO-5, w innych zabroniono używania tych motopomp, nakazując użycie w zawodach motopomp japońskiej firmy TOHATSU, których dostawcą jest firma PROTEKTA.

Motopompy TOHATSU są mało znane mechanikom, niektórzy po raz pierwszy na odprawach przed zawodami usłyszeli ich nazwę, nigdy wcześniej nie mieli styczności z tym sprzętem.

Na szkolenie poświęcono ok. 5 minut przed rozpoczęciem zawodów, do obsługi otrzymali motopompy TOHATSU M16/8 o dwukrotnie większej wydajności wody niż te, które dotychczas obsługiwali, co przy braku obycia i doświadczenia na tym sprzęcie powodowało powstawanie sytuacji zagrożenia zdrowia a nawet życia drużyny wykonującej zadanie.

Dochodziło do zrywania kłów łączących węże tłoczne, pękania węży oraz innych zdarzeń przekładających się na wynik w wykonywanym zadaniu.

Ogólnie znany jest fakt, że 80% motopomp pożarniczych PO-3 oraz PO-5 używanych jest do celów szkoleniowych i udziału w zawodach pożarniczych. Zmiany pogodowe powodujące podtopienia i zalania wymagają używania pomp szlamowych z uwagi na silne zanieczyszczenie wody.

Motopompy TOHATSU, których silniki chłodzone muszą być czystą, tłoczoną wodą, nie nadają się do prowadzenia wypompowań z zalanych terenów, pomieszczeń gdzie woda jest brudna, silnie zanieczyszczona, bo powoduje to przegrzewanie układów chłodzenia co prowadzi do awarii silnika, ponadto konstrukcja tych motopomp jest skomplikowana i przestarzała.


Koszt naprawy silnika motopompy TOHATSU jest ok. 10-krotnie wyższy niż motopompy produkcji krajowej z uwagi na fakt - silnik tej motopompy to jednorazówka.
Na wyposażeniu jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych znajduje się kilkanaście tysięcy różnego rodzaju motopomp wyprodukowanych w naszym kraju jak i zagranicznych, do tłoczenia czystej wody.

W Polsce funkcjonuje firma ELJOT produkująca motopompy o parametrach M8/8 oraz firma STEO sprowadzająca na nasz rynek motopompy firmy ROSENBAUER o wydajności przewidzianej regulaminem zawodów pożarniczych - żadnej z wymienionych firm, motopomp nie wykorzystano w
zawodach.

Przy organizacji zawodów stworzono precedens, który może skutkować wywieraniem presji na samorządy w celu zakupu motopomp sprowadzanych do kraju przez firmę PROTEKTA, tak naprawdę nikomu poza używaniem do zawodów pożarniczych niepotrzebnych.

W sytuacji gdy planuje się podniesienie podatku VAT i poszukuje ograniczenia wydatków, ludzie powiązani z prezesem firmy PROTEKTA Bronisławem Skaźnikiem i prezesem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Waldemarem Pawlakiem planują wyprowadzenie z budżetu Państwa i samorządów setek mlionów złotych na sprzęt nikomu przy obecnych zagrożeniach niepotrzebny.


Opisany stan rzeczy wskazuje na potrzebę przeprowadzenia wnikliwego śledztwa, mającego na celu ustalenie osób odpowiedzialnych za działania niezgodne z prawem o charakterze korupcyjnym


Strażak ochotnik

Re: Przekręty w zarządzie głównym OSP RP

: wt 07 wrz 2010, 20:46
autor: Sylwek
Czytam i oczy przecieram ze zdumienia! Przez lata było mnóstwo dyskusji i nawet na tym forum postów było o tym, że używanie przerobionych i podrobionych PO 3 i PO 5 jest nieuczciwe, że należy jakoś tę sprawę rozstrzygnąć w końcu, że najlepiej gdyby organizator zapewnił sprzęt... no i kiedy organizator zapewnił to taki ciekawy wniosek się pojawił?

Nie jestem przekonany że gdzieś w regulaminie było napisane, że mogą być tylko PO 3 lub PO 5, wydaje mi się, że raczej jest mowa o sprzęcie typowym stosowanym w ochronie przeciwpożarowej. Takimi zdecydowanie nie są przerabiane do zawodów staruszki. Ponadto żadna PO 3 czy PO 5 nie spełnia obecnych wymagań (CNBOP) i nie ma dopuszczenia - jak więc mają się zaopatrywać w motopompy jednostki, które nie mają już tego sprzętu skoro nie wolno go legalnie bez łamania rozporządzenia MSWiA wprowadzać do jednostek ochrony p.poż.?

Co do problemów z obsługą to sorry ale czy jeśli ja się uczyłem jeździć na Fiacie 126P to do końca życia mogę tylko taki wózek prowadzić? Przecież każda motopompa ma manometr i przepustnicę - wystarczy obserwować wskazania i odpowiednio ustawiać przepustnicę i by nie było problemu. Nowe motopompy są zdecydowanie prostsze w obsłudze niż stare. Kierowców w jednostce też macie tylko na Żuki, Stary i Jelcze?

Zgadzam się, że w dobie samochodów GBA i szlamówek motopompy pożarnicze nie są już przydatne w większości jednostek dlatego zapewnienie motopomp przez organizatora jest super pomysłem. Jeśli już ktoś potrzebuje motopompy pożarniczej to czas myśleć o nowych może akurat nie koniecznie Tohatsu. Ja na naszą złego słowa nie powiem - PO 8 z silnikiem Tohatsu działa od 2000 roku bez najmniejszej awarii a trochę swojego czasu sobie popracowała przed zakupem samochodu z autopompą. Za to na PO 5 w tym zasie, żeby nam pozwolili startować na zawodach bez żadnego większego przerabiana a tylko żeby chodziła wywaliliśmy z 15 tysięcy. Od 2 lat stoi bo się rozleciała na zawodach - zdecydowaliśmy że więcej do niej już nie dołożymy, wolimy na zawody nie jeździć.

Re: Przekręty w zarządzie głównym OSP RP

: pt 10 wrz 2010, 21:57
autor: jerardo
Motopompy na zawody przygotowane przez organizatora to dobry pomysł a wręcz wspaniały tylko nasuwa się pytanie dlaczego na nowoczesnych, skomplikowanych , wysokowydajnych motopompach? Czemu ma to służyć? W większości jednostek osp na wyposażeniu są stare motopompy PO5 lub PO3 gdzie wszyscy znają obsługę tego sprzętu A nowe TOHATSU kto o nich słyszał a co lepsze kogo stać na zakup takiej motopompy gdzie jej cena waha się w granicach ceny średniego samochodu pożarniczego.
Myślę że zawody na takich pompach dają ładne widowisko ale nie jest to uczciwe wobec uczestników zawodów i co gorsza zabawa może się przeobrazić w tragedie i utratę zdrowia, mienia startującej jednostki Bo niewłaściwa obsługa takiej nowej motopompy może się tak właśnie skończyć

Osobiście byłem na zawodach powiatowych gdzie były przygotowane motopompy przez organizatorów tylko że to nie były motopompy jakieś tam nie wiadomo co i skąd, tylko stare sprawdzone i wszystkim znane PO5 Nie było żadnych problemów z ich obsługą i każdy miał jednakowe szanse.

Re: Przekręty w zarządzie głównym OSP RP

: ndz 12 wrz 2010, 14:08
autor: Sylwek
Moim zdaniem bardziej niebezpieczna jest obsługa PO3 i PO 5 gdy ktoś dokonał przeróbek polegających na szlifowaniu, frezowaniu czy staczaniu kluczowych elementów silnika i dodatkowo pozakręcał zaworki od manometru i manowakuometru co zmusza do pracy mechanika "na czuja".


Kto jest w stanie zapewnić 2 identyczne motopompy PO 3 lub PO 5 które wytrzymają kilkanaście startów na zawodach bez uszkodzenia i zmiany parametrów?

Gdzie można dziś kupić nową motopompę PO 5 ze wszystkimi wymaganymi dopuszczeniami (CNBOP) do ochrony przeciwpożarowej (co jest wymagane przez regulamin zawodów)?

Może rozsądniej byłoby w oficjalnych zawodach przejść na regulamin CTIF gdzie motopompa nie ma żadnego znaczenia bo startuje się na sucho. http://www.youtube.com/watch?v=Ad6KFrsW4Y4 http://www.youtube.com/watch?v=eJNvgZoultM&NR=1

Tradycyjną formulę zawodów można zostawić jako oddzielna konkurencja tylko że bez ograniczeń dla zatwardziałych miłośników tradycji na PO 3 i PO 5 a dla pozostałych w kategorii otwartej - z czym kto chce i ma najlepszego bez robienia szopek z tymi regulaminami gdzie nakazuje się startu na PO 3 i PO 5.
http://www.youtube.com/watch?v=w0jEEVZy ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=mQBKXGEc ... re=related

Re: Przekręty w zarządzie głównym OSP RP

: pn 27 gru 2010, 21:47
autor: FFWPIETRAS
Dla zatwardziałych miłośników tradycji na PO 3 i PO 5 które można zastąpić motopompą JOHSTADT TS 8/8
http://www.johstadt.com/index.php?iL=1& ... 82e6add0dc


TEKST ORGINALNY

Technische Daten:

Antriebsaggregat: 2-Zylinder, 2-Takt-Otto,
wassergekühlt
Typ: ZW 1103
Leistung: 28 PS (20,6 kW) / 62,12 Nm
bei 3000 U/min
Hubraum: 1100 ccm
Kraftstoffverbrauch: etwa 14 Liter/h
Tankinhalt: 28 Liter

Pumpe: TS 8/8 (entspricht auch der
DIN-Norm)
Typ: T 83.1
Stufenzahl: 2
Max. Volumenstrom
bei Nenndrehzahl: 1300 Liter/min
Nennvolumenstrom: 800 Liter/min
Max. Druck: 13 bar (bei Nullförderung)
Nenndruck: 8 bar
Max. Drehzahl bei
Nullförderung: 3400 U/min
Drehzahl bei Nenn-
volumenstrom: 2850 U/min
Nennsaughöhe: 1,5 m
Max. Saughöhe: 7,5 m
Max. Volumenstrom
bei 7,5 m und 8 bar: 560 Liter/min

Gesamtmasse: etwa 155 kg (betankt)

Re: Przekręty w zarządzie głównym OSP RP

: pn 21 mar 2011, 15:23
autor: straż559[S]
zmieńmy wogóle regulamin. Zamiast pompy GCBA 6/32 i tyle...