Witam.
Podstawą prawną działalności stowarzyszenia jest ustawa "Prawo o stowarzyszeniach" Dz.U.2001.79.855 tekst jednolity, dostępna pod linkiem
http://www.lex.com.pl/bap/notariusz/Dz. ... 9.855.html
A oto niektóre, wybrane artykuły z ustawy:
Art. 8. 1. Stowarzyszenie podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, o ile przepis ustawy nie stanowi inaczej.
Art. 9. Osoby w liczbie co najmniej piętnastu, pragnące założyć stowarzyszenie, uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski.
Art. 10. 1. Statut stowarzyszenia określa w szczególności:
1) nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,
2) teren działania i siedzibę stowarzyszenia,
3) cele i sposoby ich realizacji,
4) sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
5) władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,
6) sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał,
7) sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,

zasady dokonywania zmian statutu,
9) sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
Art. 12. Komitet założycielski składa do sądu rejestrowego wniosek o rejestrację wraz ze statutem, listą założycieli, zawierającą imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli, protokół z wyboru komitetu założycielskiego, a także informację o adresie tymczasowej siedziby stowarzyszenia.
Art. 13. 1. Wniosek o zarejestrowanie stowarzyszenia sąd rejestrowy rozpoznaje niezwłocznie, a rozstrzygnięcie powinno nastąpić nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Art. 16. Sąd rejestrowy wydaje postanowienie o zarejestrowaniu stowarzyszenia po stwierdzeniu, że jego statut jest zgodny z przepisami prawa i założyciele spełniają wymagania określone ustawą.
Art. 17. 1. Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
...
4. (2) Postępowanie w sprawach o wpis stowarzyszenia do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej do Krajowego Rejestru Sądowego jest wolne od opłat sądowych.
Sprawą rejestracji już istniejącego stowarzyszenia zajmuje się zarząd OSP. Wniosek o rejestrację podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład Zarządu OSP.
Zarząd powinien złożyć do Sadu Gospodarczego, Wydział Krajowego Rejestru Sądowego następujace dokumenty:
- wniosek o rejestrację w Krajowym Rejestrze Sądowym druk KRS - W20
- załącznik do wniosku - założyciele lub fundatorzy - druk KRS - WF (trzeba w nim podać założycieli OSP, nawet jeśli Oni już nie żyją)
- załączniki do wniosku - organy podmiotu - druk KRS - WK (podajemy dane członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz pełnione przez nich funkcje w Zarządzie)
- załącznik KRS-WM (tylko w przypadku gdy prowadzicie działalność gospodarczą)
- statut OSP
- uchwałę Walnego Zebrania sprawozdawczo wyborczego o wyborze organów podmiotu (Zarządu OSP)
- protokół Walnego zebrania sprawozdawczo wyborczego,
- dokument stwierdzający prawo do użytkowania lokalu (siedziby OSP) (np akt własności, najmu, umowa użyczenia, itp.)
nie wiem jak jest z NIP -em i REGON - em, czy powinieneś uzyskać wcześniej, jeśli ich jeszcze nie posiadacie(przed złożeniem wniosku o rejestrację , czy dopiero zostaną nadane przez Urząd skarbowy i Urząd Statystyczny po zarejestrowaniu stowarzyszenia).
W moim przypadku, ja otrzymałem parę lat temu wezwanie do uzupełnienia danych (NIP i REGON posiadłem wcześniej) a rejestracja odbywała się z urzędu.
Jeżeli będziesz miał więcej pytań, pisz.
Pozdrawiam
Straszak