Witam serdecznie, zacznę od początku

Na Twoim miejscu pierwsza czynność to udanie się do urzędu gminy, na terenie której "stara" jednostka się znajduje. Musisz znaleźć pracownika odpowiedzialnego za ochotnicze straże pożarne. Trzeba naświetlić sprawę (młodzi, pełni zapału, chcą zrobić coś dla społeczności miejscowej i gminnej - "klasyczne słodzenie":)) i grzecznie zapytać jak wygląda status prawy "starej" straży, w świetle dokumentów przechowywanych w zarządzie gminnym związku. W waszym przypadku bardzo ważna jest sprawa do kogo należy remiza, czy do starej straży, czy jest własnością gminy. Jeśli jest faktycznie tak jak piszesz, że nie ma statutu, nie ma tej straży w KRS, żadnych NIPów, Konta w banku i tego typu innych rzeczy, to z punktu widzenia formalnego straż nie istnieje. mogę też wywnioskować, że stara straż nie dostaje od gminy pieniędzy, sprzętu, jakiejkolwiek innej pomocy. Piszesz, że wszystkie funkcje w zarządzie sprawują trzy osoby, multiprezes nie może pełnić trzech funkcji w zarządzie, bo to jest niezgodne z ustawą "Prawo o stowarzyszeniach", ani z jakimkolwiek statutem, który nie został by zakwestionowany przez sąd.
Czyli załóżmy taką sytuację: stara straż formalnie nie istnieje, a remiza jest własnością gminy.
Sytuacja jest jasna, zbieracie co najmniej 15 pełnoletnich osób,nalezy zrobic zebranie założycielskie ( dobrze by było zaprosić wójta, kogoś z PSP, komendanta gminnego, radnego od siebie) uchwalacie statut i powołujecie komitet założycielski (oraz od razu Zarząd i organ kontroli - Komisja Rewizyjna.(Członkowie Zarządu nie mogą jednocześnie być członkami KR) Wzorcowy statut OSP można znaleźć poprzez np google. Uwaga! należy zwrócić uwagę, czy jednostka będzie sie ubiegała o status OPP, bo niektóre statusy są do tego właśnie dostosowane. Osobiście jednak odradzał bym OPP, ponieważ papierologii jest cholernie dużo, a 1% można zdobyć bez tego statusu za pośrednictwem związku. Wzorcowy statut można delikatnie modyfikować, tylko bez przeginki - sąd może zwrócić wam go do poprawki. Wszystkie ważne informacje co do zwołania, przeprowadzenia oraz sporządzenia dokumentów z tego zebrania znajdziesz tutaj:
http://poradnik.ngo.pl/x/342823 (na tej stronie znajdziecie też wzory dokumentów na zebranie do pobrania) oraz w ustawie "prawo o stowarzyszeniach".
Zebranie się odbyło, macie wszystkie dokumenty, przeszliście wszystkie kroki według instruktażu z powyższego linku, musicie jako stowarzyszenie mieć jakąś siedzibę. Jeśli remiza jest własnością gminy, musisz pogadać z Wójtem, czy jest możliwość zawarcia umowy pomiędzy użyczenia remizy dla waszej straży. Też trzeba przycukrzyć, teraz jest dobry okres bo okres przedwyborczy

Takie rozwiązanie jest właśnie u mnie. Jeśli macie siedzibę, załatwiacie KRS. Później komitet założycielski otrzymuje informacje o wpisie stowarzyszenia do KRS. Z chwilą wpisu jesteście pełnoprawnym stowarzyszeniem. Pozostaje urzad skarbowy (NIP, REGON) oraz bank. Ja osobiście polecam bank spółdzielczy, ponieważ można poprosić Zarząd o zwolnienie z opłat za prowadzenie i obsługę rachunku. Wiem, że z reguły odpowiedź jest pozytywna, jednak należy dopytać indywidualnie. Jeśli przeszliście powyższe kroki, potrzeba teraz sprzętu i oczywiście finansowania. O zakup mundurów (choćby kilku sztuk) warto zwrócić się do gminy. Jeśli w tej starej remizie macie jakiś sprzęt, to już dobra podstawa. Na zawody wystarczy dobra taktyka, mundury, pasy, hełmy, motopompa, 2 x W-75, 4 x W-52, 2 ssawne W-110, 2x klucze, smok ssawny, 2 prądownice. Pokazujecie sie na zawodach - jeśli osiągacie dobre miejsce władza widzi że się staracie i że coś z Was będzie, co za tym idzie łatwiej pozyskać jakiś sprzęt.
Tak z grubsza chyba tyle. Jeśli coś poknociłem proszę starszych kolegów o prostowanie bez uprzedniego linczu

Gdyby jakieś pytania proszę o prywatną wiadomość, pomogę wam. Miałem podobną sytuacje
