WYJAZDY OSP POZA GMINE- POROZUMIENIA
-
Topic author - Posty: 4
- https://dekodeco.com.pl/producent-mebli-na-wymiar-w-warszawie-nowoczesne-kuchnie/
- Rejestracja: wt 05 lut 2013, 08:18
- Status: Offline
WYJAZDY OSP POZA GMINE- POROZUMIENIA
Bardzo proszę o informację czy Wasze gminy mają podpisane porozumienia z gminami ościennymi w sprawie wyjazdów OSP poza teren Waszej gminy aby nie zwracac sie do PSP o zwrot kosztów? Jeżeli macie podpisane takie porozumienia to bardzo prosze o przesłanie wzoru.Jeżeli nie to proszę o przesłanie przykładowej dokumentacji jaka jest niezbędna aby zwrócić się do PSP o zwrot kosztów udziału w akcji. Czy ktoś korzysta z możliwości zwrócenia się do PSP o zwrot kosztów udziału w akcji czy to martwy przepis? Pozdrawiam
-
- Posty: 255
- Rejestracja: śr 23 lis 2011, 20:03
- OSP (gm., woj.): warmińsko-mazurskie
- Status: Offline
Re: WYJAZDY OSP POZA GMINE- POROZUMIENIA
Pierwsze słyszę o takich sytuacjach żeby obciążać PSP za to że strażacy OSP pojechali poza gminę. Jednostki OSP jeśli trzeba to jadą poza teren powiatu a nie raz i województwa (KSRG). Jest coś takiego jak wzajemna pomoc, raz strażacy z waszej gminy pojadą poza teren, innym razem sąsiednie jednostki przyjadą do was jeśli będzie trzeba. Jeśli jednostka z waszej gminy interweniuje w innej gminie to tamta gmina płaci ekwiwalent dla strażaków a wy ponosicie koszty paliwa itp. Dziwne podejście...typowo gminne. Ale próbujcie. Potem pewnie pójdziecie do PSP żeby pomogli kasę na nowy samochód albo sprzęt załatwić...
Re: WYJAZDY OSP POZA GMINE- POROZUMIENIA
Temat chyba bardziej pasuje do działu porad prawnych.UMiG pisze:Bardzo proszę o informację czy Wasze gminy mają podpisane porozumienia z gminami ościennymi w sprawie wyjazdów OSP poza teren Waszej gminy aby nie zwracac sie do PSP o zwrot kosztów? Jeżeli macie podpisane takie porozumienia to bardzo prosze o przesłanie wzoru.Jeżeli nie to proszę o przesłanie przykładowej dokumentacji jaka jest niezbędna aby zwrócić się do PSP o zwrot kosztów udziału w akcji. Czy ktoś korzysta z możliwości zwrócenia się do PSP o zwrot kosztów udziału w akcji czy to martwy przepis? Pozdrawiam
Gmina w terminie 30 dni od dnia zakończenia działania ratowniczego występuje do PSP o zwrot poniesionych kosztów przedkładając zestawienie obejmujące faktyczne koszty udziału jednostki w działaniu ratowniczym, tj: zużycie paliwa, zużycie środków gaśniczych, neutralizatorów i sorbentów, ewentualne wyżywienie uczestników działania ratowniczego.
Zaznaczyć należy, że zwrot kosztów może nastąpić tylko w przypadku skierowania przez PSP jednostki ochotniczej do akcji poza teren własnego działania:
- w przypadku jednostek włączonych do KSRG poza teren powiatu
- w przypadku jednostek OSP nie włączonych do KSRG poza teren gminy
W praktyce nie spotkałem się, żeby ktoś występował o zwrot kosztów. Może warto porozmawiać z kimś z PSP bo może się okazać, że jednostki spoza terenu waszej gminy częściej przybywały z pomocą do was niż wy wyjeżdżaliście pomagać sąsiadom.
A ja o tym słyszałem, jednak nie spotkałem się z zastosowaniem w praktyce zapisów tego dokumentu: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 17 lipca 1998 r. w sprawie terenu działania jednostek ochrony przeciwpożarowej, okoliczności i warunków udziału tych jednostek w działaniach ratowniczych poza terenem własnego działania oraz zakresu, szczegółowych warunków i trybu zwrotu poniesionych przez nie kosztów (Dz.U. z 1998 r. Nr 94, poz.598)DanielOSP pisze:Pierwsze słyszę o takich sytuacjach żeby obciążać PSP za to że strażacy OSP pojechali poza gminę.
Re: WYJAZDY OSP POZA GMINE- POROZUMIENIA
Danielu jak trzeba to niech OSP jedzie i na drugi koniec Polski byle to wszystko bylo zgodnie z obowiazującymi regulacjami. Jezeli porozumienie zalatwia sprawe to dlaczego go nie podpisac. Mikele dziekuję za post. Moje wątpliwości wzięly się właśnie z dokładnej lektury przepisów. Czekam na dalsze opinie w ww. sprawie.
Re: WYJAZDY OSP POZA GMINE- POROZUMIENIA
Nie znam przepisu, który nakazywałby gminom zawierać między sobą tego typu porozumienia. Przytoczone wcześniej przeze mnie Rozporządzenie przewiduje co prawda w §3 ust. 3 zawarcie porozumienia, jednak nie jest to porozumienie pomiędzy gminami.UMiG pisze:Danielu jak trzeba to niech OSP jedzie i na drugi koniec Polski byle to wszystko bylo zgodnie z obowiazującymi regulacjami. Jezeli porozumienie zalatwia sprawe to dlaczego go nie podpisac. Mikele dziekuję za post. Moje wątpliwości wzięly się właśnie z dokładnej lektury przepisów. Czekam na dalsze opinie w ww. sprawie.
Re: WYJAZDY OSP POZA GMINE- POROZUMIENIA
Znalazlam tylko stare posty na interesujacy mnie temat:
porozumienie dot.obszaru działania
przez UMG wtorek, 26 wrz 2006, 10:31
Prosze o pomoc dotyczaca prozumienia w sprawie obszaru działania jednostki OSP. Zgodnie z przepisami obszarem działania sa granice gminy w której działa jednostka. Jeżeli bedzie dysponowan poza ten teren to o ile nie ma stosownego porozumienia to koszty powinna pokrywac PSP. Moze warto podpisać jakies porozumienie z PSP i z gminami, których miejscowosci sa przyległe do gminy jako obszar dziłania. Lucyna[/i]
UMG Posty: 3Dołączył(a): wtorek, 26 wrz 2006, 09:34
Góra
--------------------------------------------------------------------------------
przez Antonio08 wtorek, 26 wrz 2006, 21:32
W przypadku naszej jednostki lepiej niech jest tak jak dotychczas. Jeździmy do zdarzeń również poza teren gminy, a pieniądze na utrzymanie dostajemy z urzędu gminy. Jeśli to PSP lub inna gmina miałaby płacić za wyjazdy poza teren naszej gminy to spadłaby nam liczba wyjazdów, a w przypadku jednostek z KSRG im więcej wyjazdów tym więcej pieniędzy na sprzęt.
Antonio08 Posty: 16Dołączył(a): piątek, 14 lip 2006, 22:27
Góra
--------------------------------------------------------------------------------
przez krzysztof siwekśroda, 27 wrz 2006, 07:36
U nas też nie ma żadnych porozumień. Koszty zwracane przez PSP nie obejmują np. ekwiwalentu, czyli zwrot obejmuje np. paliwo, środki gaśnicze, utracony bez winy sprzęt ratowniczy itp. My nie robimy wniosków o zwrot - za dużo zachodu, za niskie kwoty. Komendy PSP przepychają się, która ma dokonać zwrotu - ta dysponująca, czy ta, która otrzymała pomoc od OSP. Powinna ta dysponująca. Tak więc doszliśmy do wniosku, że to za duży kłopot a za mały zysk.
krzysztof siwek Posty: 120Dołączył(a): poniedziałek, 11 paź 2004, 18:38
Góra
--------------------------------------------------------------------------------
przez UMGśroda, 27 wrz 2006, 09:31
Dziekuje za szybką reakcje i podpowiedzi. Może jednak ktoś ma takowe porozumienie, bo majac je możemy bez żadnych konsekwencji finansowych dla innych gmin( i PSP)słuzyc pomocą w działaniach ratowniczo-gasniczych na terenie sasiednich gmin, ponieważ obszarem działania nie bedzie tylko teren gminy ale równez obszar ustalony miedzy wujtami gmin sasiednich, w porozumieniu z komendantem miejskim PSP. Takie rozwiaznie ma umocowanie prawne i zadna gmina nie bedzie obciązac sasiedniej gminy za udziały w działaniach swojej jednostki OSP. Lucyna
UMG Posty: 3Dołączył(a): wtorek, 26 wrz 2006, 09:34
Góra
--------------------------------------------------------------------------------
porozumienie dotyczące obszaru działania
przez stanislaw krasuski czwartek, 28 wrz 2006, 22:11
Ale co robić gdy wyjazd jest na teren innej gminy , powiatu a nawet województwa a zdarzenie jest 2 km od naszej OSP a oficer nie dysponuje po zgłoszeniu zdarzenia jesteśmy w KSRG.A i płacić nie ma komu.[/list]
stanislaw krasuski Posty: 11Dołączył(a): niedziela, 31 lip 2005, 18:38Lokalizacja: osp wierzejki
Góra
--------------------------------------------------------------------------------
przez krzysztof siwek piątek, 6 paź 2006, 07:35
Przeczytaj ten przepis, moim zdaniem nie potrzeba żadnego porozumienia:
Dz.U.98.94.598
2000-08-03 zm. Dz.U.00.56.673 §1
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 17 lipca 1998 r.
w sprawie terenu działania jednostek ochrony przeciwpożarowej, okoliczności i warunków udziału tych jednostek w działaniach ratowniczych poza terenem własnego działania oraz zakresu, szczegółowych warunków i trybu zwrotu poniesionych przez nie kosztów.
(Dz. U. z dnia 24 lipca 1998 r.)
Na podstawie art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351, z 1994 r. Nr 27, poz. 96 i Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 111, poz. 725 i Nr 121, poz. 770) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa teren działania jednostek ochrony przeciwpożarowej, zwanych dalej "jednostkami", a także okoliczności i warunki ich udziału w działaniach ratowniczych poza terenem własnego działania oraz zakres, szczegółowe warunki i tryb zwrotu poniesionych przez nie kosztów.
§ 2. 1. (1) Terenem własnego działania jednostek jest odpowiednio:
1) dla zakładowej straży pożarnej i zakładowej służby ratowniczej - teren zakładu, w którym została utworzona lub dla którego świadczy usługi w zakresie prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych na podstawie dwustronnej umowy, teren, na którym mogą wystąpić skutki zdarzeń powstałych na terenie zakładu, a także obszar uzgodniony w porozumieniu zawartym między komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, właściwym ze względu na teren działania, a osobami prawnymi lub fizycznymi tworzącymi tę jednostkę,
2) dla gminnej zawodowej straży pożarnej, terenowej służby ratowniczej oraz innej jednostki ratowniczej - teren ustalony w dokumencie określającym organizację i szczegółowe zasady funkcjonowania jednostki, a także obszar uzgodniony w porozumieniu zawartym między komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, właściwym ze względu na teren działania, a osobami prawnymi lub fizycznymi tworzącymi tę jednostkę,
3) dla powiatowej (miejskiej) zawodowej straży pożarnej - teren powiatu (miasta), w którym została utworzona, oraz obszar ustalony między starostami (prezydentami) sąsiednich powiatów (miast), w porozumieniu z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, właściwym ze względu na teren działania,
4) dla ochotniczej straży pożarnej - teren gminy, w której została utworzona, oraz obszar ustalony między wójtami sąsiednich gmin, w porozumieniu z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, właściwym ze względu na teren działania,
5) dla jednostek włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego - teren powiatu, w którym jednostka ma swoją siedzibę.
2. Teren własnego działania oraz okoliczności i warunki udziału wojskowych straży pożarnych w działaniach ratowniczych poza tym terenem określają odrębne przepisy.
§ 3. 1. (2) Do działań ratowniczych poza terenem własnego działania Państwowa Straż Pożarna wzywa jednostki wchodzące w skład krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, tworzące odwód operacyjny.
2. Do działań ratowniczych poza terenem własnego działania Państwowa Straż Pożarna może wezwać jednostki nie włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
3. (3) Liczba oraz rodzaj sił i środków przeznaczonych do udzielania pomocy Państwowej Straży Pożarnej przez jednostki, o których mowa w ust. 2, są określane na podstawie powiatowego planu ratowniczego, w drodze porozumienia zawartego między komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, właściwym ze względu na teren działania, a osobami prawnymi lub fizycznymi tworzącymi tę jednostkę.
§ 4. Państwowa Straż Pożarna wzywa jednostki do działań ratowniczych prowadzonych poza terenem ich własnego działania w następujących przypadkach:
1) (4) gdy potencjał ratowniczy krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na poziomie powiatowym jest niewystarczający do przeprowadzenia działań ratowniczych,
2) gdy jednostka dysponuje:
a) sprzętem specjalistycznym niezbędnym do przeprowadzenia działań ratowniczych,
b) specjalistami lub zwierzętami niezbędnymi do przeprowadzenia działań ratowniczych,
c) środkami gaśniczymi, neutralizatorami lub sorbentami, niezbędnymi do przeprowadzenia działań ratowniczych.
§ 5. 1. Wysokość kosztów uczestnictwa jednostki w działaniu ratowniczym poza terenem własnego działania określa podmiot ponoszący koszty jej funkcjonowania.
2. (5) Podmiot, o którym mowa w ust. 1, występuje o zwrot poniesionych kosztów do organu Państwowej Straży Pożarnej, który wezwał jednostkę do udzielenia pomocy, w terminie 30 dni od dnia zakończenia działania ratowniczego, przedkładając zestawienie poniesionych kosztów.
§ 6. Zwrot kosztów uczestnictwa w działaniu ratowniczym nie przysługuje w przypadku udziału zakładowych straży pożarnych i zakładowych służb ratowniczych w ratowaniu mienia własnego zakładu poza terenem działania, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1.
§ 7. W zestawieniu kosztów, o którym mowa w § 5 ust. 2, należy uwzględnić faktyczne koszty udziału jednostki w działaniu ratowniczym, obejmujące:
1) zużycie paliwa,
2) zużycie środków gaśniczych, neutralizatorów i sorbentów,
3) wyżywienie uczestników działania ratowniczego.
§ 8. W przypadku awarii, uszkodzenia lub utraty mienia jednostki na skutek prowadzenia działania ratowniczego poza terenem własnego działania, w zestawieniu kosztów, o którym mowa w § 5 ust. 2, uwzględnia się kwotę stanowiącą równowartość kosztów przywrócenia mienia do stanu poprzedniego, pomniejszoną o kwotę przysługującą z tytułu jego ubezpieczenia.
§ 9. (6) Organ Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w § 5 ust. 2, zwraca koszty poniesione przez jednostkę w terminie 30 dni od dnia otrzymania zestawienia kosztów.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Jeśli będziesz potrzebował druków to się odezwij.
Pozdrawiam Krzysiek
krzysztof siwek Posty: 120Dołączył(a): poniedziałek, 11 paź 2004, 18:38
Góra
--------------------------------------------------------------------------------
przez fajerman-1 niedziela, 15 paź 2006, 09:50
Sadze ze przepisy Ustawy i nakazy w tym temacie mozna pominąc .Moim zdaniem w potrzebie pomaga sie sasiadom i przyjaciołom.Jeden wyjazd jednostki poza teren gminy czy nawet 10 to nic takiego.A jesli do nas beda mnusieli ..wpadac.. z pomoca 20 razy wtedy dopiero bedzie problem co?
Zawsze jest wszystko wporzadku i wszystko dobrze gdy tragedia nie dotyczy NAS a gdy dotkinie napewmo nie chcielibysmy płacic tym którzy nam pomagaja.
My z osciennymi gminami mamy normalne ludzkie POROZUMIENIE i niestety spotykamy sie za czesto i nikt od nikogo niczego nie chce .
Prosze pomysl czy gra jest warta scieczki.Pozdrawiam
fajerman-1 Posty: 187Dołączył(a): niedziela, 30 kwi 2006, 11:15
Góra
--------------------------------------------------------------------------------
przez BIgJaro wtorek, 17 paź 2006, 14:26
O ile siê nie mylê, to w naszym powiecie (pow. g³ogowski, woj. dolno¶l±skie) gminy podpisa³y takie porozumienie. Uwa¿am, ¿e to dobry pomys³, poniewa¿ dyspozytor swobodnie mo¿e dysponowaæ co potrzeba, nie martwi±c siê o to kto zap³aci. I prawda jest taka, ¿e ponad po³owa wyjazdów odbywa siê poza teren naszej gminy (zarówno nas -jeste¶my w KSRG, jak i jednostki, która nie jest w systemie). Ale kiedy zachodzi potrzeba to przyje¿d¿aj± do nas i wtedy "odrabiaj±". Szkoda, ¿e nie mamy porozumienia z s±siednimi gminami z innych powiatów, ale mam nadziejê, ¿e niebawem to siê zmieni.
Pozdrawiam wszystkich stra¿aków, a w szczególno¶ci z pow. g³ogowskiego i gminy Bytom Odrz.
BigJaro
porozumienie dot.obszaru działania
przez UMG wtorek, 26 wrz 2006, 10:31
Prosze o pomoc dotyczaca prozumienia w sprawie obszaru działania jednostki OSP. Zgodnie z przepisami obszarem działania sa granice gminy w której działa jednostka. Jeżeli bedzie dysponowan poza ten teren to o ile nie ma stosownego porozumienia to koszty powinna pokrywac PSP. Moze warto podpisać jakies porozumienie z PSP i z gminami, których miejscowosci sa przyległe do gminy jako obszar dziłania. Lucyna[/i]
UMG Posty: 3Dołączył(a): wtorek, 26 wrz 2006, 09:34
Góra
--------------------------------------------------------------------------------
przez Antonio08 wtorek, 26 wrz 2006, 21:32
W przypadku naszej jednostki lepiej niech jest tak jak dotychczas. Jeździmy do zdarzeń również poza teren gminy, a pieniądze na utrzymanie dostajemy z urzędu gminy. Jeśli to PSP lub inna gmina miałaby płacić za wyjazdy poza teren naszej gminy to spadłaby nam liczba wyjazdów, a w przypadku jednostek z KSRG im więcej wyjazdów tym więcej pieniędzy na sprzęt.
Antonio08 Posty: 16Dołączył(a): piątek, 14 lip 2006, 22:27
Góra
--------------------------------------------------------------------------------
przez krzysztof siwekśroda, 27 wrz 2006, 07:36
U nas też nie ma żadnych porozumień. Koszty zwracane przez PSP nie obejmują np. ekwiwalentu, czyli zwrot obejmuje np. paliwo, środki gaśnicze, utracony bez winy sprzęt ratowniczy itp. My nie robimy wniosków o zwrot - za dużo zachodu, za niskie kwoty. Komendy PSP przepychają się, która ma dokonać zwrotu - ta dysponująca, czy ta, która otrzymała pomoc od OSP. Powinna ta dysponująca. Tak więc doszliśmy do wniosku, że to za duży kłopot a za mały zysk.
krzysztof siwek Posty: 120Dołączył(a): poniedziałek, 11 paź 2004, 18:38
Góra
--------------------------------------------------------------------------------
przez UMGśroda, 27 wrz 2006, 09:31
Dziekuje za szybką reakcje i podpowiedzi. Może jednak ktoś ma takowe porozumienie, bo majac je możemy bez żadnych konsekwencji finansowych dla innych gmin( i PSP)słuzyc pomocą w działaniach ratowniczo-gasniczych na terenie sasiednich gmin, ponieważ obszarem działania nie bedzie tylko teren gminy ale równez obszar ustalony miedzy wujtami gmin sasiednich, w porozumieniu z komendantem miejskim PSP. Takie rozwiaznie ma umocowanie prawne i zadna gmina nie bedzie obciązac sasiedniej gminy za udziały w działaniach swojej jednostki OSP. Lucyna
UMG Posty: 3Dołączył(a): wtorek, 26 wrz 2006, 09:34
Góra
--------------------------------------------------------------------------------
porozumienie dotyczące obszaru działania
przez stanislaw krasuski czwartek, 28 wrz 2006, 22:11
Ale co robić gdy wyjazd jest na teren innej gminy , powiatu a nawet województwa a zdarzenie jest 2 km od naszej OSP a oficer nie dysponuje po zgłoszeniu zdarzenia jesteśmy w KSRG.A i płacić nie ma komu.[/list]
stanislaw krasuski Posty: 11Dołączył(a): niedziela, 31 lip 2005, 18:38Lokalizacja: osp wierzejki
Góra
--------------------------------------------------------------------------------
przez krzysztof siwek piątek, 6 paź 2006, 07:35
Przeczytaj ten przepis, moim zdaniem nie potrzeba żadnego porozumienia:
Dz.U.98.94.598
2000-08-03 zm. Dz.U.00.56.673 §1
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 17 lipca 1998 r.
w sprawie terenu działania jednostek ochrony przeciwpożarowej, okoliczności i warunków udziału tych jednostek w działaniach ratowniczych poza terenem własnego działania oraz zakresu, szczegółowych warunków i trybu zwrotu poniesionych przez nie kosztów.
(Dz. U. z dnia 24 lipca 1998 r.)
Na podstawie art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351, z 1994 r. Nr 27, poz. 96 i Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 111, poz. 725 i Nr 121, poz. 770) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa teren działania jednostek ochrony przeciwpożarowej, zwanych dalej "jednostkami", a także okoliczności i warunki ich udziału w działaniach ratowniczych poza terenem własnego działania oraz zakres, szczegółowe warunki i tryb zwrotu poniesionych przez nie kosztów.
§ 2. 1. (1) Terenem własnego działania jednostek jest odpowiednio:
1) dla zakładowej straży pożarnej i zakładowej służby ratowniczej - teren zakładu, w którym została utworzona lub dla którego świadczy usługi w zakresie prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych na podstawie dwustronnej umowy, teren, na którym mogą wystąpić skutki zdarzeń powstałych na terenie zakładu, a także obszar uzgodniony w porozumieniu zawartym między komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, właściwym ze względu na teren działania, a osobami prawnymi lub fizycznymi tworzącymi tę jednostkę,
2) dla gminnej zawodowej straży pożarnej, terenowej służby ratowniczej oraz innej jednostki ratowniczej - teren ustalony w dokumencie określającym organizację i szczegółowe zasady funkcjonowania jednostki, a także obszar uzgodniony w porozumieniu zawartym między komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, właściwym ze względu na teren działania, a osobami prawnymi lub fizycznymi tworzącymi tę jednostkę,
3) dla powiatowej (miejskiej) zawodowej straży pożarnej - teren powiatu (miasta), w którym została utworzona, oraz obszar ustalony między starostami (prezydentami) sąsiednich powiatów (miast), w porozumieniu z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, właściwym ze względu na teren działania,
4) dla ochotniczej straży pożarnej - teren gminy, w której została utworzona, oraz obszar ustalony między wójtami sąsiednich gmin, w porozumieniu z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, właściwym ze względu na teren działania,
5) dla jednostek włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego - teren powiatu, w którym jednostka ma swoją siedzibę.
2. Teren własnego działania oraz okoliczności i warunki udziału wojskowych straży pożarnych w działaniach ratowniczych poza tym terenem określają odrębne przepisy.
§ 3. 1. (2) Do działań ratowniczych poza terenem własnego działania Państwowa Straż Pożarna wzywa jednostki wchodzące w skład krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, tworzące odwód operacyjny.
2. Do działań ratowniczych poza terenem własnego działania Państwowa Straż Pożarna może wezwać jednostki nie włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
3. (3) Liczba oraz rodzaj sił i środków przeznaczonych do udzielania pomocy Państwowej Straży Pożarnej przez jednostki, o których mowa w ust. 2, są określane na podstawie powiatowego planu ratowniczego, w drodze porozumienia zawartego między komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, właściwym ze względu na teren działania, a osobami prawnymi lub fizycznymi tworzącymi tę jednostkę.
§ 4. Państwowa Straż Pożarna wzywa jednostki do działań ratowniczych prowadzonych poza terenem ich własnego działania w następujących przypadkach:
1) (4) gdy potencjał ratowniczy krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na poziomie powiatowym jest niewystarczający do przeprowadzenia działań ratowniczych,
2) gdy jednostka dysponuje:
a) sprzętem specjalistycznym niezbędnym do przeprowadzenia działań ratowniczych,
b) specjalistami lub zwierzętami niezbędnymi do przeprowadzenia działań ratowniczych,
c) środkami gaśniczymi, neutralizatorami lub sorbentami, niezbędnymi do przeprowadzenia działań ratowniczych.
§ 5. 1. Wysokość kosztów uczestnictwa jednostki w działaniu ratowniczym poza terenem własnego działania określa podmiot ponoszący koszty jej funkcjonowania.
2. (5) Podmiot, o którym mowa w ust. 1, występuje o zwrot poniesionych kosztów do organu Państwowej Straży Pożarnej, który wezwał jednostkę do udzielenia pomocy, w terminie 30 dni od dnia zakończenia działania ratowniczego, przedkładając zestawienie poniesionych kosztów.
§ 6. Zwrot kosztów uczestnictwa w działaniu ratowniczym nie przysługuje w przypadku udziału zakładowych straży pożarnych i zakładowych służb ratowniczych w ratowaniu mienia własnego zakładu poza terenem działania, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1.
§ 7. W zestawieniu kosztów, o którym mowa w § 5 ust. 2, należy uwzględnić faktyczne koszty udziału jednostki w działaniu ratowniczym, obejmujące:
1) zużycie paliwa,
2) zużycie środków gaśniczych, neutralizatorów i sorbentów,
3) wyżywienie uczestników działania ratowniczego.
§ 8. W przypadku awarii, uszkodzenia lub utraty mienia jednostki na skutek prowadzenia działania ratowniczego poza terenem własnego działania, w zestawieniu kosztów, o którym mowa w § 5 ust. 2, uwzględnia się kwotę stanowiącą równowartość kosztów przywrócenia mienia do stanu poprzedniego, pomniejszoną o kwotę przysługującą z tytułu jego ubezpieczenia.
§ 9. (6) Organ Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w § 5 ust. 2, zwraca koszty poniesione przez jednostkę w terminie 30 dni od dnia otrzymania zestawienia kosztów.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Jeśli będziesz potrzebował druków to się odezwij.
Pozdrawiam Krzysiek
krzysztof siwek Posty: 120Dołączył(a): poniedziałek, 11 paź 2004, 18:38
Góra
--------------------------------------------------------------------------------
przez fajerman-1 niedziela, 15 paź 2006, 09:50
Sadze ze przepisy Ustawy i nakazy w tym temacie mozna pominąc .Moim zdaniem w potrzebie pomaga sie sasiadom i przyjaciołom.Jeden wyjazd jednostki poza teren gminy czy nawet 10 to nic takiego.A jesli do nas beda mnusieli ..wpadac.. z pomoca 20 razy wtedy dopiero bedzie problem co?
Zawsze jest wszystko wporzadku i wszystko dobrze gdy tragedia nie dotyczy NAS a gdy dotkinie napewmo nie chcielibysmy płacic tym którzy nam pomagaja.
My z osciennymi gminami mamy normalne ludzkie POROZUMIENIE i niestety spotykamy sie za czesto i nikt od nikogo niczego nie chce .
Prosze pomysl czy gra jest warta scieczki.Pozdrawiam
fajerman-1 Posty: 187Dołączył(a): niedziela, 30 kwi 2006, 11:15
Góra
--------------------------------------------------------------------------------
przez BIgJaro wtorek, 17 paź 2006, 14:26
O ile siê nie mylê, to w naszym powiecie (pow. g³ogowski, woj. dolno¶l±skie) gminy podpisa³y takie porozumienie. Uwa¿am, ¿e to dobry pomys³, poniewa¿ dyspozytor swobodnie mo¿e dysponowaæ co potrzeba, nie martwi±c siê o to kto zap³aci. I prawda jest taka, ¿e ponad po³owa wyjazdów odbywa siê poza teren naszej gminy (zarówno nas -jeste¶my w KSRG, jak i jednostki, która nie jest w systemie). Ale kiedy zachodzi potrzeba to przyje¿d¿aj± do nas i wtedy "odrabiaj±". Szkoda, ¿e nie mamy porozumienia z s±siednimi gminami z innych powiatów, ale mam nadziejê, ¿e niebawem to siê zmieni.
Pozdrawiam wszystkich stra¿aków, a w szczególno¶ci z pow. g³ogowskiego i gminy Bytom Odrz.
BigJaro