Ekwiwalent-książka-promocyjne ceny

Wszelkie sprawy dotyczące Straży Pożarnych od strony prawnej.

Topic author
Dariusz P. Kała
Posty: 100
https://dekodeco.com.pl/producent-mebli-na-wymiar-w-warszawie-nowoczesne-kuchnie/
Rejestracja: czw 08 wrz 2011, 13:13
OSP (gm., woj.): Zielonka, Mazowieckie
Status: Offline

Ekwiwalent-książka-promocyjne ceny

Post autor: Dariusz P. Kała »


Sylwek
Posty: 684
Rejestracja: czw 14 kwie 2005, 08:26
Kontakt:
Status: Offline

Re: Ekwiwalent-książka-promocyjne ceny

Post autor: Sylwek »

Przez chwilę to było nawet śmieszne ale teraz to już zaczyna się robić nachalny spam

http://www.zosprp.pl/forum/search.php?a ... 2&sr=posts

Topic author
Dariusz P. Kała
Posty: 100
Rejestracja: czw 08 wrz 2011, 13:13
OSP (gm., woj.): Zielonka, Mazowieckie
Status: Offline

Re: Ekwiwalent-książka-promocyjne ceny

Post autor: Dariusz P. Kała »

Dziękuję. Zawsze miło usłyszeć dobre słowo.

Pozostałych Państwa zapraszam do lektury.

W sierpniu/wrześniu zainteresowanych zapraszam do lektury

Sto pytań do prawnika o Ochotnicze Straże Pożarne, t. 2, Gdańsk 2014

natomiast w październiku/listopadzie 2014

Dotacje dla Ochotniczych Straży Pożarnych, Zielonka 2014

w października - listopadzie 2014 zapraszam na ogólnopolskie szkolenia
"Finansowanie Ochotniczych Straży Pożarnych"

Przepraszam za nadmierną ilość spamu.



Rozdział I
NADZÓR NAD OCHOTNICZĄ STRAŻĄ POŻARNĄ 12
1. Kto kontroluje OSP jako stowarzyszenie? 12
2. Kto kontroluje Związek OSP RP jako stowarzyszenie oraz jego oddziały terenowe? 15
3. Do przekazywania jakich informacji do Krajowego Rejestru Sądowego jest prawnie zobowiązana OSP jako stowarzyszenie? 16
4. Jakie konsekwencje mogą spotkać OSP jako stowarzyszenia za niezgłaszanie do KRS-u wymaganych prawem informacji? 17
5. Do przekazywania jakich informacji do Krajowego Rejestru Sądowego jest prawnie zobowiązana OSP jako stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą? 18
6. Jakie konsekwencje mogą spotkać OSP jako stowarzyszenia prowadzące działalność gospodarczą za niezgłaszanie do KRS-u wymaganych prawem informacji? 19
7. Czy za zawieranie niewłaściwych danych w pismach kierowanych przez OSP do oznaczonych osób i organów przewidziane są jakieś sankcje? 21
8. W oparciu o jakie przepisy przeprowadzana jest kontrola działalności gospodarczej OSP? 22
9. Jakie są uprawnienia i obowiązki wójta(burmistrza, prezydenta miasta) w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej przez OSP? 22
10. Jak i kiedy zawiadamia się OSP o zamiarze przeprowadzenia kontroli? 23
11. Jakie są wymagania w zakresie upoważnienia do prowadzenia kontroli? 24
12. Jak przebiega kontrola? 25
13. Jak OSP może wnieść sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez organy kontroli czynności z naruszeniem przepisów? 29
14. W jaki sposób Minister Spraw Wewnętrznych sprawuje nadzór na funkcjonowaniem krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego? 31
15. Czy Minister Spraw Wewnętrznych nadzoruje Ochotnicze Straże Pożarne? 34
16. W jaki sposób komendant powiatowy Państwowej Straży Pożarnej nadzoruje Ochotnicze Straże Pożarne włączone do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego? 35
17. Które jednostki OSP podlegają inspekcji gotowości operacyjnej podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego? 36
18. Kto prowadzi inspekcję gotowości operacyjnej OSP włączonych do KSRG? 36
19. Jak przebiega inspekcja gotowości operacyjnej OSP włączonych do KSRG? 37
20. Jakie są uprawnienia Państwowej Straży Pożarnej w zakresie nadzoru nad statutem OSP? 40
21. Czy organy gminy nadzorują Ochotniczą Straż Pożarną i w jakim zakresie? 41
22. W jaki sposób wojewoda i starosta nadzorują OSP? 43

Rozdział II
OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA A PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA
44
23. Jaka jest różnica w statusie prawnym OSP i PSP? 44
24. Jaka jest różnica w statusie prawnym strażaka OSP a strażaka PSP? 46
25. Jak jest różnica między władzami OSP a PSP? 51
26. Jakie są różnice w finansowaniu OSP a PSP? 53
27. Jakie są różnice w zadaniach OSP i PSP? 60

Rozdział III
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH
63
28. Czy Ochotnicza Straż Pożarna może prowadzić działalność gospodarczą? 63
29. Co należy rozumieć przez działalność gospodarczą, którą może prowadzić OSP i ZOSP RP? 64
30. Na co może być przeznaczany dochód uzyskany przez OSP i ZOSP RP z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej? 65
31. W jaki sposób OSP może rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej? 66
32. W jaki sposób OSP uzyskuje numer NIP? 67
33. W jaki sposób OSP uzyskuje numer REGON? 68
34. Jak złożyć wniosek o wpis OSP do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym? 69
35. Ile wynosi opłata od wniosku o wpis OSP do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym? 70
36. Na jakich zasadach OSP powinna prowadzić działalność gospodarczą? 71
37. Czy OSP prowadząc działalność gospodarczą musi posiadać rachunek bankowy? 72
38. Czy OSP może zawiesić i wznowić działalność gospodarczą? 73
39. Jak zgłosić wniosek o zawieszenie lub wznowienie działalności gospodarczej? 74
40. Co to jest punkt kontaktowy i jakie są jego zadania? 75

Rozdział IV
PODATKI W DZIAŁALNOŚCI OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH 77

41. Czy za ekwiwalent za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym należy odprowadzić podatek? 77
42. Jaką stawką są objęte zakupy na towary z zakresu ochrony przeciwpożarowej? 78
43. Czy Ochotnicza Straż Pożarna płaci podatek dochodowy od osób prawnych? 80
44. Czy OSP płaci podatek od umowy pożyczki i na jakich zasadach? 80
45. Czy OSP płaci podatek od umowy sprzedaży i na jakich zasadach? 83
46. Czy OSP płaci podatek od umowy darowizny i na jakich zasadach? 86
47. Czy OSP płaci podatek od nieruchomości i na jakich zasadach? 89
48. Czy OSP płaci podatek od środków transportowych i na jakich zasadach? 95


Rozdział V
DOTACJA DLA OSP NA PODSTAWIE USTAWY O OCHRONIE PRZECIWPOŻAROWEJ
98
49. Jaki charakter prawny ma dotacja? 99
50. Jakie jest przeznaczenie dotacji? 101
51. Jakie podmioty udzielają dotacji? 102
52. Jaki jest tryb udzielenia dotacji? 103
53. Jak wygląda nadzór i kontrola wydatkowania dotacji ? 105
54. Czy rada gminy udzielając OSP dotacji na podstawie ustawy o ochronie przeciwpożarowej podejmuje odrębną uchwałę w tym przedmiocie? 106

Rozdział VI
FINANSOWANIE OSP W ORZECZNICTWIE REGIONALNYCH IZB OBRACHUNKOWYCH
108
55. Uchwała Zarządu Powiatu w sprawie uchwalenia regulaminu przyznawania dotacji z budżetu powiatu dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych 108
56. Dotacja dla Ochotniczej Straży Pożarnej na podstawie ustawy o ochronie przeciwpożarowej 110
57. Ustalenie przez radę gminy w drodze aktu prawa miejscowego zasad i trybu udzielania dotacji dla ochotniczych straży pożarnych 114
58. Przeznaczenie środków finansowych gminy na spłatę pożyczki na zakup samochodu strażackiego 116
59. Tryb finansowania kosztów związanych z karosacją samochodu specjalnego 120
60. Uchwała w sprawie dotacji dla OSP na podstawie ustawy o ochronie przeciwpożarowej 122
61. Realizowanie kosztów wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej z budżetu gminy 123
62. Dotacja dla OSP na cele związane ze spłatą kredytów bądź pożyczek 125
63. Dotacja dla Ochotniczej Straży Pożarnej na finansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom z przeznaczeniem na remont i rozbudowę świetlicy 128
64. Zakres i zasady finansowania Ochotniczej Straży Pożarnej z budżetu gminy w formie dotacji 130
65. Sfinansowanie z budżetu gminy posiłków dla strażaków podczas uroczystości nadania sztandaru dla Zarządu Oddziału Powiatowego Związku Ochotniczych Straż Pożarnych RP 133
66. Wymiana pokrycia dachowego na części garażowej budynku remizy OSP nie stanowiącej mienia komunalnego gminy 135
67. Zatrudnianie kierowców samochodów ciężarowych OSP jako pracowników samorządowych 137

Rozdział VII
FINANSOWANIE OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH – ZAGADNIENIA WYBRANE
139
68. Czy udzielenie dotacji dla OSP może nastąpić również na podstawie art. 32 ust. 3b u.ppoż.? 139
69. Czy i w jaki sposób gmina mogłaby zmienić sposób finansowania OSP z finansowania bezpośrednio z budżetu na finansowanie w formie dotacji na zadania określone w art. 32 ust. 2 i 3 u.ppoż.? 140
70. Czy wydatki budżetowe w gminie na OSP muszą być ujmowane w paragrafach klasyfikacji budżetowej? 142
71. Jak należy planować i realizować wydatki budżetowe w gminie na OSP? 145
72. Na jakich zasadach modernizować remizę OSP? 148
73. Jak finansować remont remizy użyczonej gminie przez OSP? 150
74. Czy gmina może finansować prowadzenie rachunku bankowego OSP? 152
75. Jakie są najważniejsze i najczęściej popełniane błędy w uchwałach w sprawie ekwiwalentu dla członków OSP? 154

Rozdział VIII
KSIĘGA WIECZYSTA W DZIAŁALNOŚCI OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH
156
76. Jaką rolę w działalności Ochotniczej Straży Pożarnej pełni księga wieczysta? 157
77. Jak założyć księgę wieczystą? 159
78. Jakie opłaty pobiera się w postępowaniu wieczystoksięgowym? 161
79. Jak dokonywać wpisów w księgach wieczystych? 162
80. Jak uzyskać odpis z księgi wieczystej? 164
81. Jak znaleźć numer księgi wieczystej? 168

Rozdział nr IX 168
PYTANIA RÓŻNE 168

82. Czy jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej może funkcjonować jako stowarzyszenie zwykłe? 168
83. Jak potwierdza się uprawnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi? 170
84. Jaki jest program kursu dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych? 173

DODATEK 184
Glosa do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego 184
w Gliwicach z dnia 5 marca 2013 r., IV SA/Gl 568/12 184

WZORY DOKUMENTÓW 190
1. Protokół inspekcji gotowości operacyjnej 190
2. Wezwanie do dostarczenia uchwały walnego zebrania członków 195
3. Wezwanie do złożenia wyjaśnień 196
4. Wniosek o nałożenia grzywny 197
5. Wniosek o zwolnienie od grzywny 198
6. Wezwanie do usunięcia naruszenia 200
7. Udzielenie ostrzeżenia 201
8. Wniosek o udzielenie upomnienia władzom osp/ uchylenie niezgodnej z prawem lub statutem uchwały osp/rozwiązanie osp 201
9. Zażalenie 203
10. Wniosek o odwołanie kuratora 204
11. Porozumienie w sprawie włączenia ochotniczej straży pożarnej do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego 205
12. Wniosek o ocenę warunków włączenia do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego 209
13. Protokół oceny warunków włączenia do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego 210
14. Wniosek o włączenie ochotniczej straży pożarnej do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego 212
15. Wykaz jednostek ochrony przeciwpożarowej z którymi zawarto porozumienie o włączeniu do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego 213
16. Decyzja o włączeniu Ochotniczej Straży Pożarnej do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego 214
17. Wezwanie do przywrócenia stanu określonego w porozumieniu 217
18. Druk KRS-W9 218
19. Druk KRS-WM 222
20. Druk KRS-ZY 224
21. Wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej lub o zmianę cech objętych wpisem – RG -1 225
22. Druk KRS-Z62 233
23. Umowa o udzielenie dotacji celowej na podstawie ustawy o ochronie przeciwpożarowej 236
24. Druk KW-ZAL 243
25. Druk KW-WPIS 250

ŹRÓDŁA PRAWA 255
BIBLIOGRAFIA 258
ORZECZNICTWO 261

4.2. Przeznaczenie dotacji
Art. 32 ust. 3b
u.ppoż. nie określa przeznaczenia dotacji tak jak to ma miejsce w art. 32 ust. 2 u.ppoż., który wskazuje że środki przekazywane przez gminę na OSP przeznaczane są na koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej Ochotniczej Straży Pożarnej.
W literaturze przedmiotu wskazano, że z racji na umiejscowienie przepisu o dotacjach w art. 32 u.ppoż. dotacja może być przekazana na pokrycie kosztów działalności jednostek OSP związanych z wykonywaniem zadań określonych w ustawie o ochronie przeciwpożarowej. Autor precyzuje, że chodzi w tym przypadku o wydatki wskazane w art. 32 ust. 2 i 3, czyli koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej oraz:
1) bezpłatne umundurowanie członków ochotniczej straży pożarnej,
2) ubezpieczenie w instytucji ubezpieczeniowej członków ochotniczej straży pożarnej i młodzieżowej drużyny pożarniczej; ubezpieczenie może być imienne lub zbiorowe nieimienne;
3) koszty okresowych badań lekarskich związanych z bezpośrednim udziałem w działaniach ratowniczych .
Autor wskazuje także, że dotacja nie może być przekazana na koszty prowadzonej przez OSP działalności sportowej czy kulturalnej(np. orkiestry), z racji na fakt, że środki te mogą być przyznawane OSP na podstawie np. ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie .
Według innego Autora, z dotacji można finansować koszty wymienione w art. 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej . Choć Autor nie wskazuje tego bezpośrednio, wydaje się jednak, że dopuszcza także możliwość finansowania z dotacji kosztów zatrudnienia komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej. Tenże Autor uznaje także, że gmina nie ma obowiązku finansowania wszystkich kosztów ponoszonych przez OSP, a jedynie koszty wskazane w ustawie o ochronie przeciwpożarowej. Gmina nie powinna finansować wydatków związanych z organizacją przez OSP okolicznościowych przyjęć czy też zakupu kalendarzy strażackich . Autor ten wskazuje, że dotacje mogą być przeznaczone zarówno na wydatki bieżące jak i inwestycyjne.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie uznała, że przeznaczeniem dotacji celowej z art. 32 ust. 3b u.ppoż. jest finansowanie przez OSP z przekazanych środków dotacji zakupu składników majątkowych i usług związanych z zadaniem własnym obowiązkowym gminy z art. 32 ust. 1-3 u.ppoż .
Z uzasadnienia do projektu ustawy z dnia 25 lipca 2008 r. wynikałoby, że celem wprowadzenia dotacji było umożliwienie finansowania OSP poza zakresem wyznaczonym przez art. 32 ust. 2-3a u.ppoż. Założenie to jest sprzeczne z dalszym wątkiem uzasadnienia do tejże ustawy z którego wynika, że wprowadzenie dotacji miałoby uprościć zakup np. wozu strażackiego, który docelowo miałby być własnością OSP, a nie gminy. Zakup wozu strażackiego niewątpliwie mieści się w pojęciu wyposażenia o którym mowa w art. 32 ust. 2 u.ppoż. W związku z tym uzasadnienie ustawy jest niekonsekwentne i wygląda na sprzeczne.
Podsumowując należy uznać że dotacja może być przeznaczona na finansowanie OSP w zakresie wyznaczonym przez art. 32 ust. 2-3 u.ppoż. czyli: koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej oraz bezpłatne umundurowanie członków ochotniczej straży pożarnej, ubezpieczenie w instytucji ubezpieczeniowej członków ochotniczej straży pożarnej i młodzieżowej drużyny pożarniczej(ubezpieczenie może być imienne lub zbiorowe nieimienne), ponoszenie kosztów okresowych badań lekarskich. Środków z dotacji nie przeznacza się na statutową działalność OSP, która nie jest związana z ochroną przeciwpożarową tzn. działalność kulturalną, sportową itp. Z dotacji nie finansuje się ekwiwalentu pieniężnego dla członków OSP, ani kosztów zatrudnienia komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej. Docelowo tak jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy dotację powinno się stosować w celu dofinansowania dużych zakupów dla OSP np. samochodów pożarniczych. OSP posiada wówczas pieniądze z różnych źródeł finansowych, w tym własne, prywatne środki pieniężne. Wówczas utrudnione jest finansowanie zakupów dla OSP w formie zakupów bezpośrednich czynionych przez gminy. Przekazanie bezzwrotnej dotacji z gminy na podstawie art. 32 ust. 3b u.ppoż. pozwala OSP przeprowadzić sprawnie procedurę zakupu.


Sylwek pisze:Przez chwilę to było nawet śmieszne ale teraz to już zaczyna się robić nachalny spam

http://www.zosprp.pl/forum/search.php?a ... 2&sr=posts
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat